Huviringi juhendamine veemaailma näitel
Huviringi juhendamine veemaailma näitel
Koolitus toimus 13.oktoobril 2018 Tartus Emajõe ääres ja loodusmajas.
Koolituse koostajad ja läbiviijad: Gedy Siimenson, Pille-Riin Pärnsalu, Pille Randjärv
Eesmärk on, et koolitusel osalejad…
- oskavad mõtestada ja kasutada noorsootöö põhimõtteid ja meetodeid huviringi kontekstis,
- oskavad planeerida rahvusvahelise veepäeva vms tähistamist vastavalt vanuseastmele,
- oskavad leida asjakohast informatsiooni ja meetodeid huviringi õppekava koostamiseks,
- teavad võimalusi huviringi tulemuste hindamiseks, temaatiliste mängude leidmiseks ja loodusteaduslike meetodite kasutamiseks huviringis,
- oskavad loodusteaduslikke probleeme käsitleda IKT vahenditega ja kunsti kaudu.
Eesmärgi saavutamiseks …
- häälestame õppijad koolituseks sissejuhatava video vahendusel,
- saame omavahel tuttavaks tutvumismängu meetodil,
- tegeleme noorsootöö põhimõtete edastamise ja mõtestamisega probleemsituatsioonide lahendamise kaudu,
- on koolitus üles ehitatud praktilistele tegevustele,
- on iseseisev mõttetöö: ringitunniga rahvusvahelise veepäeva tähistamine,
- vee ökosüsteemi uurimiseks erinevate vahendite ja meetodite tutvustamine ningpraktiline katsetamine ning loominguline kujutamine,
- ringitegevuste hindamismeetodi tutvustamine.
Meetodid:
- jäämurdjaks mitteformaalne vestlus
- paaristööna häälestusmäng noorsootöö printsiipidega probleemolukordade lahendamiseks
- rollimäng grupitööna - praktiline vee kvaliteedi uuring UNESCO BSP materjalidele toetudes ning kahe juhendaja eestvedamisel Emajõe ääres
- lugude jutustamine võimalikest sekeldustest
- iseseisev praktiline töö – vee puhastamiseks filtri ehitamine ja oma tegevuse mõtestamiseks töölehe täitmine
- osalejate liftikõned iseseisva mõttetöö idee esitamiseks
- esitlus ökokriitikast ja mikroskoopilisest kunstist ning praktiline kunstitöö loomine ookeanis leiduva mikroplasti ainetel
- tagasiside skaala (angerjas) ja reflekteerimisring kogemuse mõtestamiseks
- ringijuhilt ringijuhile meetod (nagu noorelt noorele) mitteformaalse vestluse vormis oma kogemustest
- kogemuslik õppimine (1. vahetu kogemus, 2. kogemuse peegeldamine, 3. õpitu üldistamine, 4. õpitu rakendamine) läbi praktiliste tööde (nt vee kvaliteedi uuringud, vee puhastamine, mikroskoopilise kunsti loomine)
- töö väärtushinnangutega (vestlusringid, lugude jutustamine võimalikest äpardustest ringis, ajurünnakud uute ülesannete genereerimiseks ja rollimängud praktiliste tööde teostamiseks)
Miks osaleda?
- et saada teadmised ja oskused LTT ja loovuse sidumiseks erinevates huviringides kasutades selleks veemaailma näidet, põimides sisse ka globaalseid teemasid
- et saada kaasõppijatega tuttavaks, vahetada kontakte ja õppida lisaks koolitajatele ka teineteise kogemustest
- et saada motivatsiooni omandatud teadmiste ja oskuste kasutamiseks oma igapäevases töös või alustamaks oma huviringiga
Koolituse materjalid:
Lisa 1 Tutvumis- ja gruppide loomise mängud
Lisa 4 Ökokriitika ja mikroskoopiline kunst. Esitlusslaidid
KASULIKUD MATERJALID VEE TEMAATIKAGA HUVIRINGI JUHENDAMISEKS:
Tartu loodusmaja huviringi “Veemaailm” koduleht: https://loodusmaja.wixsite.com/veemaailm
- praktiliste tööde kirjeldused, töötoad, interaktiivsed laborid
Ahhaa tegevuskaardid, sh vee puhastamine: http://ahhaa.ee/tegevuskaardid
- praktilised juhendid õpetajale ja töölehed õpilastele
UNESCO ühendkoolide Läänemere Projekti (BSP) loodusvaatluste programm: http://bsp.teec.ee/materjalid/
- erinevate loodusvaatluste töölehed: jõevaatlused, Läänemere vee kvaliteet, rannikuvaatlused, õhu kvaliteet, fenoloogia, linnuvaatlused jm materjalid
- jõevaatluste digivormUNESCO ühendkoolide võrgustiku koolidele
- Jõe taimed määramisleht: http://bsp.teec.ee/wp-content/uploads/2018/12/j%C3%B5e-taimede-m%C3%A4%C3%A4ramisleht.pdf
- Põhjaloomastiku määramisleht: http://bsp.teec.ee/wp-content/uploads/2018/12/p%C3%B5hjaloomastiku-m%C3%A4%C3%A4ramine.pdf
GLOBE Eesti koduleht: https://globe.ee/
- hüdroloogia programm GLOBE koolidele
SA Archimedes Noorteagentuuri (SANA) koduleht: https://noored.ee/meist/
- õppematerjalid, meetodite andmebaas, projektid noortele, koolitused noorsootöötajatele
Terviseameti vee kvaliteedi uuringute ülevaated
- hea võrdlusmaterjal kui õpilastega vee kvaliteeti oma katsetega hinnata
Keskkonnaagentuuri koduleht: https://keskkonnaagentuur.ee/, http://seire.keskkonnainfo.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=643&Itemid=182
- teaduspõhised uuringutulemused, keskkonnaseire tulemused, loodusvaatluste andmebaas
Keskkonnaministeeriumi vesikondade veeseire programm 2016-2021:
http://www.envir.ee/et/eesmargid-tegevused/keskkonnaseire/vesikondade-veeseireprogramm-2 016-2021
- Ülevaade veekogude ökoloogilisest seisundist Eestis, seireandmete tabelid võrdluseks
Eesti Maaülikooli hüdrobioloogilised kogud: https://kogud.emu.ee/?p=2&id=5
- kogutud materjal Eesti järvedest, jõgedest ja rannikumerest