Rohelise kooli programm – Seminarid
Tartu loodusmaja korraldab ka 2024/25 õa Rohelise kooli programmiga liitunud õppeasutustele võrgustiku seminare. Rohelise kooli võrgustiku tegevusi, sh seminaride läbiviimist toetab SA Keskkonnainvesteeringute Keskus. Lõuna-Eesti õppeasutustele pakutakse seminaridel osalemise võimalust ka Tartu 2024 “Kasvades oma toiduga” projekti koostööna.
Seminaridel kasutatud ettekanded, videod jms on leitavad “Liikmele (piiratud ligipääs)”
EcoSchools programmi üldjuht FEE programmiga liitunud õppeasutustele ingliskeelseid koolituskursusi FEE Akadeemias. 2023/2024 a koolituskursuse seas on näiteks “GAIA 20:30 Biodiversity Course” (maht 6-8h), “GAIA 20:30 Pollution Course” (maht 7-9 h), “Strategies to Advance Circular Economy” (maht 10-12 h), “Understanding Environmental Education and education for Sustainable Development (maht 5-6h). Täpsem teave, sh toimumise aegu vaata siit.
Seminarid 2024/25 õppeaastal
Veebiseminarid Rohelise kooli teemal “Kliimamuutused”
Rohelise kooli programmi üks fookusteemasid on kliimamuutused, mis tänapäeva maailmas meid üha enam puudutab. Samas on see nii lai ja mitmetahuline teema, et selle käsitlemine eriti lasteaialastega on keeruline. Kliimamuutused on seotud ka paljude teiste Rohelise kooli teemadega: nt energia, toidu, transpordi, mere jne teemadega. Veebinaridel tutvustamegi erinevaid võimalusi ja õppematerjale kliimamuutuste teema käsitlemiseks.
19.11 kell 15:00-16:30 koolidele Registreeru
15:00-15:15 Rohelise kooli uudised
15:15.15:45 Kuidas kasutada käsiraamatut “KLIIMA MEIE KÄTES: KLIIMAMUUTUSED JA MAA”, Karin Klaus, Pernova Loodusmaja
15:45-16:00 OCE Kliimahariduse suveülikoolis nähtu ja kogetu, Jaak-Albert Metsoja, Tõrvandi Kool
16:00-16:15 Koolide kogemuslood
16:15-16:30 Veebipõhine õppemäng taastuvenergeetika tutvustamiseks (inglise keeles), Krasimira Petkova, Enery Energy
21.11 kell 13:-14:45 lasteaedadele Registreeru
13:00-13:15 Rohelise kooli uudised
13:15-14:00 Kliimamuutustest lasteaedadele. Materjalid ja praktilised kogemused projektist Kliimateadlik, Lehte Tuuling ja Margit Pelli
14:00-14:45 Lasteaedade kogemused kliimamuutuste teema käsitlemisel
Toimunud seminarid 2024/25 õppeaastal
KOOLITUS: Säästlik ressursikasutus ja keskkonnahoid Rohelise kooli haldusspetsialistidele/ juhtidele Tartu loodusmajas 12.11
Koolitusel tutvustatakse ressursisäästu võimalusi erinevates valdkondades: energia, vesi, jäätmetekke vähendamine ja jäätmete liigiti kogumine, keskkonnahoidlikud hanked, koristusvahendid, transpordikorraldus jt. Koolitus toimub Tartu loodusmajas, mille ehituslahendused ja toimimine pakub samuti rohkelt näiteid keskkonnasäästlikkusest. Koolitusel jagab oma kogemusi Tartu loodusmaja haldusspetsialist Andres Aedviir, kes on palju panustanud ressursside kestlikku kasutusse loodusmajas ja pidevasse ressursikasutuse jälgimisse sh. korraldanud päikeseenergiapargi ehituse ja vihmavee kasutuse WC-s. Lisaks on võimalus kaasata erinevate valdkondade spetsialiste vastavalt teie küsimustele.
Kava
10:00 – 10:30 Tutvumisring, sissejuhatus, keskkonnaolukord Eestis ja maailmas
10:30 – 12.00 Ostud ja hanked: transport, paber ja bürootarbed, toit, koristusvahendid, keskkonnamärgised, rohepesu
12:00-13:00 ringkäik Tartu loodusmajas, keskkonnasäästlikud tehnoloogiad päikesepaneelid, vihmavee kasutamine kastmiseks ja wc-s, maja kasutajate teavitamise võimalused
13:00 – 14:00 Lõunapaus omal käel Tartus
14:00-15:00 Energia, vesi, jäätmed, digiprügi
15:00 – 16:00 Praktiline osa
16:00 – 17:00 erinevad finantsallikad keskkonnahoidlike lahenduste saavutamiseks, koostöö
KOOLITUS: Rohelise kooli programm alustavale lasteaiale Tartu loodusmajas 30.10 (Grupp täitunud)
Ootame programmiga värskelt liitunud lasteaedade meeskondi (2-3 inimest) põhjalikule ja praktilisele koolitusele, kus tutvustame Rohelise kooli programmiraamistikku ja võimalusi/ näiteid lasteaia keskkonnasäästlikumaks majandamiseks. Samuti tutvustame ideid ja jagame häid näiteid, kuidas keskkonnateemasid lõimida lasteaia tegevustesse.
Koolitus toimub Tartu loodusmajas, mille ehituslahendused ja toimimine pakub samuti rohkelt näiteid keskkonnasäästlikkusest. Tartu loodusmaja huvikool on samuti Rohelise kooli võrgustiku liige.
Koolitusel saavad osaleda meeskonnad ka eelmisel aastal liitunud lasteaedadest.
Kava
9:45 – 10:00 Saabumine + hommikujook (algusaeg on hetkel lahtine, arvestame kaugemalt saabujatega)
10:00 – 12:30 Sissejuhatus Rohelise kooli programmi: programmi raamistik, juhendmaterjalid, kust saada abi, praktilised näited
12:30 – 13:30 lõuna omal käel Tartus
13:30 – 14:15 Rohelise kooli programm ja Roheline kontor Tartu loodusmajas, keskkonnasäästlikud lahendused
14:15 – 15:45 Praktilised ülesanded/ grupitööd/ jagamine
15:45 – 16:00 kohvipaus
16:00 – 17:00 Arutelu, lõpetamine
KOOLITUS: Rohelise kooli programm alustavale koolile ja lasteaiale Tartu loodusmajas 31.10
Ootame programmiga värskelt liitunud koolide ja lasteaedade meeskondi (2-3 inimest) põhjalikule ja praktilisele koolitusele, kus tutvustame Rohelise kooli programmiraamistikku ja võimalusi/ näiteid koolimaja keskkonnasäästlikumaks majandamiseks. Samuti tutvustame ideid ja jagame häid näiteid, kuidas keskkonnateemasid lõimida kooli ja lasteaia tegevustesse.
Koolitus toimub Tartu loodusmajas, mille ehituslahendused ja toimimine pakub samuti rohkelt näiteid keskkonnasäästlikkusest. Tartu loodusmaja huvikool on samuti Rohelise kooli võrgustiku liige.
Koolitusel saavad osaleda meeskonnad ka eelmisel aastal liitunud koolidest ja lasteaedadest.
Kava
10:00 – 10:30 Saabumine + hommikujook
10:30 – 12:30 Sissejuhatus Rohelise kooli programmi: programmi raamistik, juhendmaterjalid, kust saada abi, praktilised näited
12:30 – 13:30 lõuna omal käel Tartus
13:30 – 14:15 Rohelise kooli programm ja Roheline kontor Tartu loodusmajas, keskkonnasäästlikud lahendused
14:15 – 15:45 Praktilised ülesanded/ grupitööd/ jagamine
15:45 – 16:00 kohvipaus
16:00 – 17:00 Arutelu, lõpetamine
Uue õppeaasta avaseminarid 11. ja 12. septembril
Septembris alustasime traditsiooniliselt avaseminaridega, kus heitsime pilgu eesootavale Rohelise kooli õppeaastale. Uuel õppeaastal on meie fookuses teemadena õueala ja ringmajandus ning jätkuvalt ka elurikkus ja loodus. Toome teieni seminare, koolitusi, õppematerjale, kampaaniaid ja jätkuvalt toetame teid rohekooli rakendamise protsessis.
Avaseminaril tegi ettekande Tartu Linnavalitsuse maastikuarhitekt Kristin Leis, kes osales aprillis Hasseltis Belgias roheliste kooliõuede konverentsil “The natural way forward”.
Toimunud seminaride salvestused leiate lehelt Liikmele.
Rohelise kooli 7 sammu – kust ja kuidas alustada?
Nii alles liitumist plaanivate, alustavate ja juba tegutsevate (ja veidi tuge või inspiratsiooni vajavate) õppeasutuste juhid ja Rohelise kooli töörühma juhid, liikmed olid oodatud osalema 4-osalises veebiseminaride sarjas. Näpunäiteid ja soovitusi Rohelise kooli 7 sammu rakendamisel jagavad Rohelise kooli programmi Eesti koordinaatorid ja juba tegutsevad õppeasutused.
16.09 kell 15.00-16.15 Rohelise kooli programmi tutvustus: 1. Seitsmest sammust koosnev tegevusjuhis, 2. Käsitletavad teemad, 3. Keskkonnamärgise “Roheline lipp” taotlemine. Veebiseminari slaidid, salvestus
23.09 kell 15.00-16.15 Sammud 1-2: 1.Rohetiimi moodustamine ja tegevused, 2. Keskkonnaanalüüsi läbiviimine. Registreeru siin
30.09 kell 15.00-16.15 Sammud 3-5: 3. Tegevuskava koostamine, 4. Tegevuste sidumine õppekavaga, 5. Seire ja hindamine. Registreeru siin
7.10 kell 15.00-16.15 Sammud 6-7: 6. Teavitamine ja kaasamine, 7. Keskkonnapõhimõtete väljatöötamine ja järgimine. Registreeru siin
Toimunud seminarid 2023/24 õppeaastal
11. Rohelise kooli teemad “elurikkus” ja “õueala”
* 9.04 kell 15-16:30 koolide veebseminar
Kogemusi jagasid:
Paldiski Ühisgümnaasium, Janika Loos – Kooliõuel on tarbeaed ja elurikkuse ala igal klassil oma puu ja peenar, linnumajad, kompostikastid, vihmavee kogumistünnid, putukahotellid. Õpilased on teinud loovtööna taimesilte ja õppematerjale
Tallinna Ühisgümnaasium, Kai Tajur, Anne Ode, Anu Ratasep – Kooli hoovis on õuesõppeklass peenarde, istumispakkude ja istumisalustega. Eelmisel õppeaastal tehtud kahe loovtöö tulemusel loodi ka kogu koolile mõeldud õppematerjalid. Erinevaid puid ja põõsaid kokku 23 liiki, mis said septembris infosildid juurde.
Laupa Põhikool, Anneli Paas – ühise pingutuse ja kaasava eelarve rahastusega on kooliõuele rajatud muusikaaed, ronimispüramiid ja välijõusaal. Lapsevanemate abil paigaldati muusikaaed ja rajati lilleniit.
* 10.04 kell 13-14:30 lasteaiad
Kogemusi jagasid:
Tallinna Meelespea Lastead, Anneli Aasamets ja Dagmar Lehis – tutvustavad õpetajate poolt loodud keskkonnateemalist õppematerjali, mida saavad kasutada ka teised.
Tallinna Vormsi Lasteaed, Marge Leitalu – õpiõu ja peenrad, kus lapsed saavad uurida ja kaasa lüüa igal aastaajal ja igas taimede kasvatamise etapis. Lasteaed panustab palju õueala elurikkuse toetamisse: lindude ja oravate pesakastid, kompostimine, looduslikud alad jpm
Pärnu Lasteaed Pöialpoiss, Ene-Ly Brenner – Toimunud on mitu loodus-, õuesõppekoolitust meeskonnale, mis on kaasa toonud personali mõtteviisi muutuse. Lasteaial on õuesõppemaja, kus õuetegevusteks vajalik varustus (luubid jms).
Tallinna Lasteaed Lepatriinu, Doris Kaev – Tutvustatakse terve õppeaasta väldanud päevalille-projekti. Projekt on seotud nii elurikkuse, toidu kui globaalse kodakondsuse teemadega.
12. Kogumiku “Aias sadas saia” õppematerjali praktiline tutvustus – EI TOIMUNUD
ÕPILASTE ÕPPEPÄEVAD
12.04 kell 10-16.30 Eesti Disaini Keskuses, Tallinnas. Ringmajandus ja ringdisain, jätkusuutlike ettevõtete külastus – KOHAD TÄITUNUD!
18.04 kell 10-16.30 Laupa Põhikoolis ja ettevõttes Neular, Järvamaal. Laupa Põhikooli rohelised tegevused, ekskursioon ja peenrakasti töötuba plastitöötlemisettevõttes Neular.
8.05 kell 10-17 Laagna Gümnaasiumis, Tallinnas. Laagna Gümnaasiumi rohelised tegevused, Rohelise kooli teemalise kontserdi peaproov, linnamesilaste seminar – TEEME SÜGISEL
13. Rohelise kooli õpetajaseminar “Jõevaatlused ja vee-elurikkus” Kohila Gümnaasiumis 30. aprillil kell 14:00-17:00 – EI TOIMUNUD
10. Rohelise kooli teemad “toit” ja “jäätmed”
12.03 kell 13-14:30 lasteaedade veebseminar
Kogemusi jagasid:
Kohila Lasteaed Sipsik – toidu raiskamise vähendamiseks avas lasteaed oma toidukapi. Algatus innustab nii lapsi kui ka nende vanemaid. Päeva jooksul üle jäänud toit pakitakse klaaspurkidesse, et lastele järele saabuvad vanemad saaksid sealt soovi korral endale õhtuks juba valmis toidu kaasa haarata. Tühja purgi toob pere lasteaeda tagasi.
Pärnu Lasteaed Trall – lasteaial on käsil Rimi kaasava eelarve projekt “Tervislikult maitsev lapsepõlv” ja laste toitumisharjumuste parandamiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks kasutatakse Meelte Kooli võtteid.
Tallinna Lasteaed Sipsik – Lasteaias Sipsik on kujunenud heaks tavaks lõpetada õppeaasta perepäevaga, kus kutsutakse personali, lapsi ja lapsevanemaid ühiselt aega veetma. Teada on, et laste toitumisharjumuste kujundamine annab parima tulemuse just koostöös lapsevanematega, nii otsustasime korraldada õppeaasta lõpetuseks traditsioonilise perepäeva raames Sipsiku toidutänava.
Tallinna Lasteaed Sinilind – Toiduteemalised katsed ülemajalises aardejahis.
13.03 kell 15-16:30 koolide veebseminar
Kogemusi jagasid
Värska Gümnaasium – tutvustavad “Mahe ja muhe köögiprojekti” – mahetoidu kasutamine koolitoidus kõigis valla koolides ja lasteaedade, samuti pälvisid just nemad Taimse Teisipäeva eritunnustuse Rohelise kooli võrgustikus.
Vasalemma Kool – just kooli initsiatiivil sai alguse kogukonna toidukapp Vasalemmas. Kuidas see praktiliselt käis ja milline on kapi täitjate ja kasutajate kogemus?
9. Rohelise kooli teemad “vesi” ja “meri”
13.02 kell 15-16:30 koolide veebseminar
Veebinaril tutvustasid oma tegevusi:
- Tartu loodusmaja huvikool: õpetaja Pille-Riin Pärnsalu on koostanud Peipsi järve õpimapi ja metoodikavihiku, mille abil saab õpetada Peipsi piirkonna jaoks olulisi keskkonna ja säästva arengu teemasid. Veebinaril osalejatele saadame soovi korral ka paberkandjal õpimapi.
- Kohila Gümnaasium: õpetaja Triinu Tõrv tutvustab koostöös Keskkonnaameti spetsialistide ja loodusainete õpetajatega 5. ja 8. klasside õpilastele läbiviidud vee –elustiku uurimist ja liikide määramist. Keila jõest leitud ja määratud liigid pandi ka PlutoF keskkonda. Määratud liikide abil saadi teada seda, et Keila jõe vee seisund Kohilas on hea, sest siin elavad valdavalt liigid, kes elavad puhtas vees ja mõned liigid, kes taluvad mõõdukat stressi. 30. aprillil kavandame ka õpetajate õppepäeva Kohilas kohapeal.
15.02 kell 13-14:30 lasteaedade veebseminar
Veebiseminaril tutvustasid oma tegevusi:
- Luunja LA Midrimaa: Luunja LA Midrimaa õpetajad Annika Kallas, Heili Kajaste, Ave Salu ja Ksenija Helm tutvustavad, kuidas nad lõimisid lasteaia poolt valitud Rohelise Kooli aasta teema Vesi oma rühmade projektidesse, mille huvi ja teema tuli lastelt endilt. Kuna sügisel alustati tegevust oma vastrenoveeritud majas, siis tutvuti koos lastega Luunja ümbruse keskkonnaga, sealhulgas sealt läbivoolava Emajõega. Midrilindude projekt nov-dets oli „Vesi suured laevad kannab, vesi meile toitu annab“ ja Midrimõmmidel sept-okt „Vee-uurijad“.
- Pirita Lasteaed: „Kullerkupu“ projekt „Vesi“ sai alguse laste suurest huvist vee vastu. Toas käsi pestes ja vett juues, õues liivamängudes ja mudaköögis. Lastele meeldis, et veega saab nii palju põnevaid tegevusi teha. Vesi teeb kuiva liiva märjaks ja siis saab liivavormi meisterdada, vesi teeb käed puhtaks, vesi on õues veelompides ja vett sajab taevast pilve seest alla ja vee sees on nii mõnus ujuda
- Rannamõisa Lasteaed: õpetajad Merike Niibek ja Ea Jaanimägi tutvustavad kogu õppeaastat väldanud ülemajalist projekti “Meie Läänemeri” – kuidas projekt aasta jooksul arenes, kuidas käsitlesime projekti käigus erinevaid teemasid nagu Läänemere elukeskkond, inimtegevus merel, mereteadus, merekunst ja meremuistendid. Tutvustame, kuidas lõimisime meretemaatika erinevate õppevaldkondadega ja sidusime maailmahariduslike teemadega ning millised olid kogu maja ühised väljundid
8. Kogemused eTwinningu, Erasmus+ jt koostööprojektidega
Uue aasta esimesed veebiseminarid tutvustavad meile koolide ja lasteaedade võimalusi keskkonnahariduse alaseks koostööks:
1. eTwinning – lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui ka välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos lastega rahvusvahelistes õpiprojektides. Koostööd saab teha üle 40 riigi kooli või lasteaiaga üle Euroopa.
2. Erasmus+ – programm toetab haridus-, noorte- ja spordivaldkonna algatusi, mis aitavad kaasa keskkonnasäästlikkusele, kaasavama ühiskonna loomisele, kodanikuaktiivsuse ja noorte osaluse tõstmisele ning ümberkorraldustele ELis ja rahvusvaheliselt. Õpirändeprojektide taotlusvooru tähtaeg on 20. veebruar ning koostööprojektide tähtaeg 5. Märts.
3. FEE partnerotsingu võimalused
Lisaks jagavad kummalgi veebiseminaril oma kogemusi koostööprojektidega meie õppeasutused.
17.01 kell 13:00-14:30 “eTwinning, Erasmus+ koostööprojektid lasteaedades”.
13:00-13:15 Võrgustiku uudised
13:15-13:45 Rahvusvahelise koostöö võimalused lasteaedadele, Kätlin Valge,HARNO
13:45-14:00 Linnupesa lasteaia Erasmus+ koostööprojekt “Kinder to the Sea”, Maiki Liivas
14:00-14:15 Tallinna Sõbrakese lasteaia Erasmus+ koostööprojekt “Ökokaaslased”, Jelena Rattik
14:15-14:30 Kohtla-Järve Lasteaed Tareke Erasmus+ koostööprojektid “Eco – us support” ja “Discovering STEM in nature”, Nutsa Orlik ja Ene Kruzman
18.01 kell 15:00-16:30 seminar koolidele “eTwinning, Erasmus+ koostööprojektid koolides”
15:00-15:15 Võrgustiku uudised
15:15-15:45 Rahvusvahelise koostöö võimalused koolidele, Kätlin Valge, HARNO
15:45-16:00 Erasmus+ koostööprojekt “Educating ecologically conscious young European citizens through joint enterpreneural activities” Randvere Koolis, Liina Savolainen
16:00-16:15 Saaremaa Gümnaasiumi eTwinningu projekt “All about the seas”, Ülle Kreos
16:15-16:30 Haabersti Vene Gümnaasiumi projektid “Green business” ja “Choose sustainability! Hands-on training for educators”, Svetlana Gornostajeva
7. JÄÄTMETEKKE VÄHENDAMISE NÄDAL (VEEBISEMINAR) 21.11: Ringmajandus ja taaskord pakendijäätmetest
Selleaastase üle-euroopalise jäätmetekke vähendamise nädala teema on pakendid. Meie veebiseminaril annavad teadmisi ja inspiratsiooni:
- Alder Harkmann Eesti Pakendiringlusest ettekandega “Pakendite kogumise lahendused, sorteerimine, levinuimate pakendite ringlussevõtu väljundid”,
- Liis Konovalov, lasteaiaõpetaja ja nullkulu-eluviisi entusiast jagab oma kogemusi ja võimalusi (pakendi)jäätmevaba elu kohta
- Mai-Liis Vähi Tartu loodusmajast tutvustab FEE poolt väljatöötatud ja eesti keelde tõlgitud õppematerjali. FEE väljaantud materjalist oleme välja valinud ja tõlkinud 5 tunnikava, mis on eelkõige inspiratsioonikogumik ringmajanduse teemaliste tundide jaoks. Ideede ammutamiseks sobib õppematerjal igale vanuserühmale. Tartu loodusmaja õpetaja Mai-Liis Vähi keskendub biomimikri teemale – kuidas ammutada tehnoloogilistele probleemidele lahendusi loodusest.
6. PRAKTILISED JUHISED (VEEBIS): “Kust ja kuidas alustada – Rohelise kooli 7 sammu”
Nii alles liitumist plaanivate, alustavate ja juba tegutsevate (ja veidi tuge või inspiratsiooni vajavate) õppeasutuste juhid ja Rohelise kooli töörühma juhid, liikmed olid oodatud osalema 4-osalises veebiseminaride sarjas. Näpunäiteid ja soovitusi Rohelise kooli 7 sammu rakendamisel jagasid Rohelise kooli programmi Eesti koordinaatorid ja juba tegutsevad õppeasutused.
25.09 kell 15.00-16.15 Rohelise kooli programmi tutvustus: 1. Seitsmest sammust koosnev tegevusjuhis, 2. Käsitletavad teemad, 3. Keskkonnamärgise “Roheline lipp” taotlemine.
2.10 kell 15.00-16.15 Sammud 1-2: 1.Keskkonnatöörühma moodustamine ja tegevused, 2. Keskkonnaülevaatuse läbiviimine.
9.10 kell 15.00-16.15 Sammud 3-5: 3. Tegevuskava koostamine, 4. Seire ja hindamine, 5. Tegevuste sidumine õppekavaga.
16.10 kell 15.00-16.15 Sammud 6-7: 6. Teavitamine ja kaasamine, 7. Keskkonnapõhimõtete väljatöötamine ja järgimine.
5. ÕPPEMATERJALI TUTVUSTUS (VEEBISEMINAR) 2.11 ZOOMis: Pille-Riin Pärnsalu “Aias sadas saia”. Praktilised õppetegevused õpilastega.
Õppetegevuste kogumik “Aias sadas saia” on jätkuks juhendile “Õppeaed sügisest sügiseni”. Veebiseminaril tutvustas kogumiku autor Pille-Riin Pärnsalu ideid ja tegevusi, kuidas õppeaeda õppetöös paremini ära kasutada. Iga peatükk sisaldab erineva raskusastmega, eri vanusegruppidele mõeldud ülesandeid, mida õpetajad saavad vastavalt oma soovidele ja vajadustele edasi arendada ning kohandada. Kogumik koosneb kolmeteistkümnest peatükist, millest võib leida nii liigi kirjeldustega materjale, mänge, laboratoorseid kui ka loomingulisi ülesandeid alates lasteaias õppivatele aiahuvilistele kuni kolmandas kooliastmes tegutsevatele taimeteadlastele. Ülesannete juurde on märgitud viie palli süsteemi järgi nende raskustase, üks kõige lihtsam, viis kõige keerulisem või ressursinõudlikum. Ülesanded on omavahel kombineeritavad, sellekohased viited on leitavad ülesannete ja lisainfo juurest. Iga peatüki lõpus on nimekiri kasutatud ja soovitatavast kirjandusest. Õppematerjal valmis koostöös Tartu 2024 projektiga “Kasvades oma toiduga”.
4. SEMINARID 3.10 TARTUS, 19.10 RAKVERES, 23.10 PÄRNUS, 24.10 TALLINNAS: Piret Lõhmus “Metsa (või pargi) vaatlemine lastega, ökoloogi prillid ees: eritähelepanu sammaldel ja samblikel”.
Me teame, et mets on oluline elupaik taimedele, loomadele, seentele jt, kuid kokku on see üks päris keeruline ökosüsteem. Tundub, et sealseid aineringe protsesse ja vähemärgatava elustiku rikkust on ehk päris raske lasteaia või algkoolilastele lihtsalt (ning terviklikult) lahti seletada, kuid proovida tasub. Elust enesest võetud näite abil jagab meie metsade samblike ja sammalde uurija Piret Lõhmus pidepunkte, milledele õuetundides tähelepanu pööramine võiks toetada hooliva maailmapildi kujunemist metsa kui elupaiga ja ökosüsteemi suhtes (nö õpetada varakult ökoloogi prillidega maailma vaatamist). Kuulame huviga ka teie endi kogemusi/lahendusi ja Piret vastab hea meelega tekkinud küsimustele.
Seminari praktilises osas saab aga iga osaleja koostada enda kaasa toodud proovide abil samblike- ja/või sammalde näidiskogu. Piret aitab teil leida õiged nimed ning jagab lisainfot, mida huvitavat ühe või teise liigi osas saab lastele rääkida. Kuidas praktiliseks osaks ette valmistuda, sellest täpsemalt juba registreerunutele.
Seminarid toimusid 3.10 kell 14-17 Tartu Ristikheina Lasteaias, 19.10 kell 14-17 Rakveres Kungla Lasteaias, 23.10 kell 14-17 Pärnumaal, Sindi Lasteaias, 24.10 kell 14-17 Tallinnas Lehola Lasteaias
3. KOOLITUS LASTEAIAÕPETAJATELE 27.09.2023 TALLINNAS: Mere mängud
Koolitusel said õpetajad teadmisi ja kogemusi koolieelsete laste õpetamiseks mere teemadel. Koolitajad Aire Orula ja Helle Kont jagasid oma kogemusi, kuidas mängude abil tutvustada lastele merd kui erilist keskkonda, mere elustikku ja toiduahelaid, kohastumusi meres elamiseks ja mereprügi probleeme. Juhendajatel on kaasas näitlikud vahendid loodusest, mulaažid kalade ja lindude kohta. Koolitus toimus koostöös programmiga BSP. Koolitus toimus Tallinna Asunduse Lasteaias (Pallasti 19/21a).
2. FEE RAHVUSVAHELINE VEEBINAR 12.09: Digijäätmed ja digikoristusnädal Eestis
Rahvusvahelisel Rohelise kooli võrgustiku veebinaril tutvustab Eesti Rohelise kooli programmi kommunikatsioonispetsialist Liina Vakrööm digijäätmete probleemi ja Eestis läbiviidud edukat digikoristusnädalat. Olete oodatud kuulama, kuidas teie panus ületab Eesti piire ja saab loodetavasti inspiratsiooniks teistele võrgustiku koolidele üle maailma.
Ingliskeelne veebinar toimus 12.09 kell 15:00-16:30
1. ÕPPEAASTA AVAVEEBINARID KOOLIDELE 14.09 ja LASTEAEDADELE 19.09: Tuul Sepp “Igaühe looduskaitse”
Ka Rohelisel koolil algas uus õppeaasta ja oma tervitused edastasime kahel veebiseminaril (toimusid Zoomis). Avaseminaril andsime ülevaate alanud õppeaasta tegevustest-plaanidest ja loengu teemal “Igaühe looduskaitse” pidas tuntud loomaökoloog Tuul Sepp.
Linnastumise käigus oleme loodusest kaugenenud ja paljud ei peagi loodust linnas vajalikuks. Samal ajal on kliimamuutuste, elurikkuse kriisi ning inimese tervisega seotud keskkonnaprobleemid muutunud üha ilmsemaks. Inimene on üks loomaliikidest ja looduslik keskkond on meie loomulik kodu, kus toimib hästi meie vaimne ja füüsiline tervis. Ettekandes selgitas Tuul oma arusaama sellest, miks linnaloodust on vaja nii keskkonna kui inimese jaoks, ning aitas leida viise, kuidas igaüks saaks olla looduskaitsja. Üheskoos arutleti, kuidas keskkonnateemad laste jaoks arusaadavaks ja käegakatsutavaks muuta.
[/bg_collapse]
TAIMETERVISE SEMINAR TARTU LOODUSMAJAS JA VEEBIS 12. mai kell 15-18 RAHVUSVAHELINE TAIMETERVISE PÄEV ÜRO Peaassamblee otsusega kuulutati 12. mai rahvusvaheliseks taimetervise päevaks, et tõsta inimeste teadlikkust taimetervisest. 2023. aastal avame rahvusvahelisel taimetervise päeval taimetervise nädala, mille jooksul toimuvad Tartu loodusmajas erinevad taimetervise teemaõhtud ja tegevused. 12.05 toimub nii kohapeal kui veebis loeng taimi kahjustavatest putukatest, uue taimetervise töövihiku esitlus, orienteerumismäng Tartu loodusmaja pargis ja putukakostüümide võistlus. Oodatud nii õpetajad, õpilased, pered lastega, eri vanuses putukahuvilised. Kutsume kõiki osalema putukakostüümides, parimatele kostüümidele auhinnad! Kohapeal osalejad saavad endale taimetervise töövihiku. Seminar läheb kirja rohelipu kriteeriumide arvestamisel. SEMINARID TALLINNAS JA PÄRNUS “Merereostus” Aprillis ja mais toimuvad neli õpetajaseminari merereostusest: kuidas ja millised ained võivad merevett reostada ja mida see endaga kaasa toob. Reostus on FEE selle aasta fookusteema. Merebioloogide Helen Orav-Kotta ja Jonne Kotta juhtimisel toimuvatel seminaridel saame ülevaate Eesti mere seisundist, saasteainete allikatest jm ohtudest ning võimalustest merd ja mereelustikku õpilastele tutvustada. Tallinnas ja Pärnus läheme praktilisteks töödeks ka mere äärde. 5 VEEBINARI, NÄHTAVA JA NÄHTAMATU SAASTE ENNETAMISE VÕI VÄHENDAMISE TEEMADEL Inglisekeelsed veebinarid toimuvad FEE programmi “Litter Less” raames. Nendel osalemine läheb arvesse rohelipu kriteeriumide täitmisel. 28.02 kl 15-16:30 Keskkonnasõbralikud tekstiilid 23.03 kl 15-16:30 Vee ökosüsteemide kaitse avaliku ja erasektori koostöös 2.05 kl 15-16:30 Ringmajandusest turismis 25.05 kl 15-16:30 Vastutustundlik tarbimine 29.06 kl 15-16:30 Igaühe panus meresaaste vältimisse ja vähendamisse Õppepäevad Rohelise kooli töörühmade õpilastele 22. märtsil Aegviidus kell “Mets” 23. märtsil Silmal “Meri” 29. märtsil Soomaal “Raba” III seminar: Energia ja transpordi teemade heade näidete veebinarid Häid näiteid energia ja transpordi teemade käsitlemisest, õppekavaga sidumisest, erinevatest meetoditest jne jagasid mitmed koolid ja lasteaiad. 7.02 kell 15:00-16:30 (koolidele) 9.02 kell 13:00-14:30 (lasteaedadele) II seminar: Kliimamuutustest lasteaialastele 8. novembril kell 13.00-15.30 Kliimamuutuste mõjud – tormid, ekstreemsed temperatuurid, kohalike liikide kadumine ja võõrliikide ilmumine jne, on tunda juba pea kõikjal maailmas. Samuti tea https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZArcO2qqz8oE9MSjCB34GmrrwmD3CRdhGiCme, et kliimamuutuste peamiseks põhjustajaks on inimtegevus – fossiilkütuste põletamine, transport, põllumajandus, metsade raiumine ja turbamaade kuivendamine. Kuidas aga seletada seda lasteaialastele? Kuidas anda neile eakohaseid teadmisi ja juurutada keskkonnasõbralikku käitumist, ilma neid liigselt hirmutamata? Veebiseminaril räägivad kliimamuutuste õpetamisest Tartu Ülikooli kliimateadlane Velle Toll ja Tartu Ülikooli Narva kolledži eelkooli pedagoogika lektor Lehte Tuuling. Veebinaril jagatakse teadmisi kliimamuutuste põhjustest, tagajärgedest ja keskkonnasäästlikust eluviisist ning millele tuleks tähelepanu pöörata pedagoogilisest aspektist eesmärkide seadmisel, tegevuste ja vahendite valikul lapse arengu seaduspärasusi silmas pidades. Ettekandele järgneb osalejate arutelu kliimamuutuste temaatika käsitlemise kogemustest. Registreeru veebinarile hiljemalt 4.11 siin: https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZYuf-uvqjMsHNI58EKiyHlY7lxx_GMkuHH2 Kliimamuutustest koolidele 24. novembril kell 15:00-17:30 Veebinaril esineb Tartu Ülikooli loodusgeograafia ja maastikuökoloogia professor Ülo Mander, kes avab põhjuseid, miks viimastel aastakümnetel suuri edusamme teinud taastuvate energiaallikate kasutamine ei ole pidurdanud kasvuhoonegaaside hulga tõusu, miks läheb Pariisi kliimakokkuleppe täitmine nii vaevaliselt ja milles seisneb rohepööre. Millised on kliimamuutuste leevendamise meetodid ja millega peame kohanema? I seminar – Toidutaimede kasvatamine õppeaias ehk laste oma aed (september 2022) Selle sügise esimesel seminaril jagas oma mõtteid ja teadmisi toidutaimede kasvatamisest Vanaaema Aia eestvedaja ja perenaine Tiia Morfin. Millised on meie lasteaedade ja koolide võimalused toidu kasvatamiseks ja toidu kasvatamise õpetamiseks? Kuidas saavutada see, et kooli lõpetav inimene oskaks ka endale toitu kasvatada? Juttu tegime ka pärandsortidest, seemnete kogumisest ja püsiaiandusest (permaaiandus). Tiia Morfininil oli kaasas enda Vanaaema aiast taimi, seemneid, vilju, mida osalejad saavad katsuda, nuusutada ja maitsta. Võtke kaasa ka oma küsimused aiapidamise kohta! Nagu Tiia ütleb: “Ainuke töö, mis toidab on söömine. Alustame siis algusest, et oleks midagi süüa – õpime toitu kasvatama!” “Kust ja kuidas alustada – Rohelise kooli 7 sammu” Ootame nii alles liitumist plaanivate, alustavate ja juba tegutsevate (ja veidi tuge või inspiratsiooni vajavate) õppeasutuste juhte ja Rohelise kooli töörühma juhte osalema 4-osalises veebiseminaride sarjas. Näpunäiteid ja soovitusi Rohelise kooli 7 sammu rakendamisel jagavad Rohelise kooli programmi Eesti koordinaator ja juba tegutsevad õppeasutused. PS! Pange end kirja vaid kindla osalemissoovi korral ja juhul, kui olete kirjas ja osaleda ei saa, siis andke sellest teada: maris.magi@tartuloodusmaja.ee 26.09 kell 15.00-16.15 Rohelise kooli programmi tutvustus: 1. Seitsmest sammust koosnev tegevusjuhis, 2. Käsitletavad teemad, 3. Keskkonnamärgise “Roheline lipp” taotlemine. 3.10 kell 15.00-16.15 Sammud 1-2: 1.Keskkonnatöörühma moodustamine ja tegevused, 2. Keskkonnaülevaatuse läbiviimine. 10.10 kell 15.00-16.15 Sammud 3-5: 3. Tegevuskava koostamine, 4. Seire ja hindamine, 5. Tegevuste sidumine õppekavaga. 17.10 kell 15.00-16.15 Sammud 6-7: 6. Teavitamine ja kaasamine, 7. Keskkonnapõhimõtete väljatöötamine ja järgimine. Registreeru veebinarile siinToimunud seminarid 2022/23 õppeaastal
RMK Aegviidu külastuskeskuse programmil “Milleks mets?” tutvuvad õpilased Nelijärve õpperajal metsa elurikkusega, metsa kasutamise ja kaitsega. Päeva teises pooles teeme metsakümbluse harjutusi Eesti Loodus-ja Loomateraapiakeskuse juhendamisel ja tunnetame, milline on metsa mõju meie kehale ja vaimule. Päevakavas on ka võrgustikutegevused ja lõunasöök.
Silma Õpikoja programmil “Haavatav Läänemeri” saavad õpilased teadmisi Läänemere eripärast ja Läänemerega seotud keskkonnaprobleemidest. Õpilased saavad tutvuda madala ja suletud Saunja lahega, mis on meie rannikumere üks kõige rohkem eutrofeerunud piirkond. Pealelõunal tutvume Eesti lindude mitmekesisuse ja nende kohastumustega. Tutvustatakse ka lindude uurimist ja õpilased saavad õppekäigul määrata ja loendada linde. Õpitakse ka loodusvaatluste ülesmärkimist. Päevakavas on ka võrgustikutegevused ja lõunasöök.
RMK Soomaa rahvuspargi külastuskeskuse programmil “Elurikkus rabas” tutvustatakse rabade mitmekesist elustikku. Õpilased saavad ülevaate rabast kui kooslusest ja liikide omavahelistest seostest, Soomaa rabade tekkeloost ja eripäradest. Saame proovida ka räätsadega rabas liikumist. Päevakavas on ka võrgustikutegevused ja lõunasöök.
Õppepäevad võrgustiku õpilastele Maikuus toimus kolm õppepäeva Rohelise kooli töörühmades tegutsevatele 5.-8.kl õpilastele. Päevakavas on tegevusi nii Rohelise kooli teemadel, sh noorte omavahelised kogemuste jagamised kui aktiivõppeprogrammid/ ekskursioonid hetkel aktuaalsetel keskkonnateemadel. 3. mail toimus õppepäev Aegna saarel, teemadeks elurikkus ja kliimamuutused. Õpilased said osa ühe pisikese saare ökosüsteemi kujunemisloost, seal leiduvatest erinevatest metsa- ja rannikutüüpidest, rannikumere elustikust ning Läänemere seisundist. 11. mail toimus õppepäev Tallinna loomaaias, teemadeks samuti elurikkus ja kliimamuutused. Loomaaia Polaarium oli igati sobiv koht kliimamuutuste teema käsitlemiseks – sümpaatsete jääkarude juures arutleti, millised tegurid põhjustavad kliima soojenemist ning kuidas inimesed saavad olukorda leevendada, programmile järgnenud ekskursioon tutvustas lisaks loomadele ka erinevaid elupaiku. Päevakavas olid ka võrgustikutegevused ja muidugi lõunasöök. 18.mail toimus õppepäev Erto Mahetalus Kõrenduse külas Tartumaal, kus kasvatatakse mahedalt põnevaid ja vähemlevinud köögivilju nagu spargel, pastinaak, lehtkapsas, värvilised kapsad jt, samuti šoti mägiveiseid. Osalejad said ülevaate talu tegemistest ja sellest, kuidas on võimalik ka keskkonda säästes toitu kasvatada. Samuti toimus Eesti Maaülikooli Mahekeskuse õppeprogramm erinevate toidutootmisviiside keskkonnamõjust – saadi teada, mida ikkagi tähendab mahepõllumajanduslik tootmine nii taime- kui loomakasvatuse puhul ja õpiti ära tundma keskkonnamärgiseid. IX seminar – Maailmaharidus ja globaalne kodakondsus Rannamõisa lasteaia näitel. Mis on maailmaharidus? Kuidas muuta maailmahariduslikke teemasid lapsepäraseks ja lõimida õppetegevustega? Kuidas seostada maailmaharidust ja kestliku arengu eesmärke? Neile küsimustele aitasid vastuseid leida Rannamõisa lasteaia õpetajad ja maailmahariduslike õppematerjalide autorid Kersti Veskus ja Merike Niibek. Seminar toimuski Harku vallas Rannamõisa lasteaias, kus osalejatel oli võimalik tutvuda ka lasteaia igapäevase elu-oluga. VIII seminar – Õppeasutuste aiad: õppimine, loovus, teraapia Õppeasutuste aedade teemalistel seminaridel rääkis maastikuarhitekt ning raamatute “Roheteraapia toas ja õues” ja “Tervendavad aiad” autor Kadri Maikov sellest, kuidas roheluses viibimine ja taimede kasvatamine toetab laste arengut ja loovust, tutvustas erinevaid roheprojekte ja jagas ideid ja näpunäiteid tegevusteks õppeasutuse aias. Samuti tutvustasid oma aedu seminari võõrustavad lasteaiad. Seminarid toimusid kl 14-17 22.04 Tartus Helika Lasteaias (Kalevi 52), 16.05 Tallinnas Vikerkaare Lasteaias (Õismäe tee 110), 25.05 Kohtla-Järvel Tarekese Lasteaias (Maleva 45), 27.05 Pärnu Lasteaias Pöialpoiss (Metsa 17). VII seminar – Õueala elurikkuse suurendamine: meie parimad kogemused, 26.04. Zoomis Kogemuste jagamise seminari teemaks oli õppeasutuse õueala elurikkus. Seminari esimeses osas rääkis Georg Aher oma tähelepanekutest elurikkuse teemadel ja jagas praktilisi võtteid, millega meelitada aeda linde ja putukaid, samuti tuli juttu, kuidas ehitada ja paigaldada putukahotelle, mis ka päriselt putukatele sobivad. Seminari teine pool oli õppeasutuste omavaheliste kogemuste jagamiseks – oma tegevusi tutvustasid Tallinna Päevalille Lasteaed, Pernova Hariduskeskus ja Rakvere Kungla Lasteaed. VI seminar – Kliimasõbralik kooliköök/ Lihafoor.ee, 24.03. Zoomis Veebinaril tutvustas Marilin Eessalu Eesti Rohelisest Liikumisest projekti „CLIKIS-Network: Kliimasõbralikud kooliköögid“ raames valminud juhendit meetoditest, kuidas kooliköögid saavad anda oma panuse kliimakaitsesse ning vähendada toitlustamisega tekkivate kasvuhoonegaaside hulka kuni lausa 40%. Seminari teises osas rääkis Eestimaa Looduse Fondi Eat4Change projektijuht Silja Kana lihafoor.ee – st. Lihafoori on koondatud peamised soovitused liha valimiseks just keskkonnamõju silmas pidades. Lihafoor suunab lihatabijaid keskkonna aspekti silmas pidades valima kestlikumat ja vähem liha ning lisama oma taldrikule ohtralt maitsvaid taimi. V seminar – Meie toimetulek ja kohanemisvõime muutuvas maailmas/ Kuidas oma energiakasutust hinnata ja efektiivsemaks muuta, 22.02. Zoomis Viimased aastad on näidanud, et inimkonna kohanemisvõime muutub järjest olulisemaks – on see siis kohanemine kliimamuutustest põhjustatud looduse heitlikkuse või ülemaailmsest pandeemiast põhjustatud olukorraga. Samuti adume me vajadust kasutada energiat üha säästlikumalt ehk efektiivsemalt. Veebiseminaril tutvustas Tallinna Ülikooli keskkonnakorralduse lektor Piret Vacht säilenõtkuse kontseptsiooni (elussüsteemi võime muutuste ebasoodsa mõjuga toime tulla) ja võimalusi selle abil arendada õpilaste mõtlemist erinevate süsteemide (looduslike kui ka inimökosüsteemide) haavatavuse ja toimetuleku üle ning suunata neid mõtlema viisidele, kuidas saaks neid süsteeme parendada, et oldaks paremini valmis näiteks muutuvateks keskkonnaoludeks. Seminari teises osas tutvustas Annika Urbas Tartu Regiooni Energiaagentuurist veebirakendust Smart Living, mille abil on võimalik illustratiivselt ja visuaalselt hinnata energiakasutust enda kodus ja simuleerida mänguliselt energiaefektiivsust suurendavaid lahendusi. Rakendus sobib ka õpilastega energiakasutuse ja –säästu teemade käsitlemiseks. Lisaseminar – Peer Parliament: materjalid ja meetod 15.02.2022 IV seminar – Permakultuur – loodust jäljendav taimekasvatus ja õueala kui õppevahend/ Taimse Teisipäeva kooliprogramm 23.11. ja 25.11 Zoomis Talv on parim aeg kevade plaanide tegemiseks. Seekordses seminaris tutvustab Marian Nummert loodust jäljendava aia rajamist. Saame teada, kuidas teha ilma kaevamata viljakaid peenraid, mis meelitavad kasulikke putukaid ja annavad head saaki. Lasteaedade seminarides keskendume looduses valitsevatele seostele, mida loodussõbraliku aia rajamisel rakendada ja läbi selle anda lastele teadmisi elurikkusest ja aineringest. Koolidele suunatud seminaril saab lisaks eelpool nimetatud teemadele erilise tähelepanu muld – mullaelustik ja mullatervis ja võimalused selle teema käsitlemiseks õppetöös. Vaata lisa: marianipermakultuur.ee III seminar – Mahepõllumajandus, elurikkus, oma toidu kasvatamine ja “Porgand Piia seiklused” 9.11 Zoomis ja Tartu loodusmajas Kuidas rääkida lasteaialastele mahepõllumajandusest, taimekahjuritest, aine- ja energiaringist? Kahtlemata teab seda kõige paremini Eesti Maaülikooli emeriitprofessor Anne Luik ja on valmis seda ka meiega jagama. Seminaril ta räägib ja jagab praktilisi juhiseid, kuidas ja miks märgata ja hoida enda ümber elurikkust, kuidas kasvatada ise oma toitu jpm. Sellest räägib ka Anne Luige värske raamat “Porgand Piia seiklused“, mida ta seminaril samuti tutvustab. Praktiline raamat on mõeldud lasteaia õpetajatele ja –lastele, samuti ka algklasside õpetajatele ja õpilastele. Osalejad saavad endale raamatu. II seminar – Toitumishariduse töötoad “Meelte kool” 30.09. Tartu loodusmajas, 7.10 Pärnu Lasteaias Trall, 14.10. Rakvere Eralasteaias KAUR, 12.05 Tallinna Sikupilli Lasteaed, 19.05 Tallinna Mustamäe Reaalgümnaasiumis. Toitumisterapeut Külli Holsting viis läbi “Meelte kooli” nime all tuntud toitumishariduse töötubasid, mille eesmärgiks oli mänguliselt ja praktiliselt lastele uute maitsete tutvustamine ja nende suunamine tervislikumalt toituma. Rohkem infot “Meelte kooli” kohta: www.toitumisnoustajad.ee/meelte-kool. Külli Holstingu ettekanne on leitav alamenüüst “Liikmele (piiratud ligipääs)” I seminar – Elurikkuse kadumine, kliimamuutused ja teised keskkonnaprobleemid Eestis ja maailmas 14.09. ja 16.09.2021 Zoomis Õppeaasta avas tuntud looduskaitse eestkõneleja Aveliina Helmi veebiseminar. Seminaril tutvustati kõige pakilisemaid keskkonnaprobleeme Eestis ja maailmas. Aveliina on tunnustatud loodusteaduste populariseerija, kes lisaks rikkalikule teadmistepagasile on ka erakordselt hea esineja ja suudab ka keerulised teemad kõigile arusaadavaks teha. Seminari lõpus rääkis Liina Vaher Civitta Eesti AS-ist lühidalt ka biomajandusest ja tutvustas värsket biomajanduse teemalist lasteraamatut “Mis on biomajandus?”, mida soovijatel oli võimalik endale tasuta tellida.Toimunud seminarid 2021/22 õppeaastal
Seminarid võrgustiku õpetajatele
Seminari teises osas tutvustab Karin Kanamäe Taimse Teisipäeva kooliprogrammi. Saame teada, kuidas suurendada tervisliku ja maitsva taimse toidu osakaalu menüüs ja miks on see kasulik nii meie tervisele kui keskkonnale.
Osalejad jagasid nippe, kuidas neil on õnnestunud oma õppeasutuses toidujäätmeid vähendada.
14. sept 2021 kl 15-16, GAIA 20:30 Biodiversity Campaign Launch Webinar
Rahvusvahelised veebiseminarid 2021/22 õppeaastal
X seminar Linnuhommikud IX seminar – Kuidas rääkida taimetervisest lastele ja õpilastele 8.04 kell 13.00-15.00 Zoomis Taimed ümbritsevad meid iga päev – ilma nendeta ei oleks elu. Just nagu inimesed ja kõik teised elusolendid Maal, võivad ka taimed jääda haigeks ja saada viga – neil on palju vaenlasi karantiinsete taimehaiguste- ja kahjurite näol. ÜRO Peaassamblee kuulutas 2020.a. välja kui rahvusvahelise taimetervise aasta, et juhtida tähelepanu taimetervise tähtsusele toiduga kindlustatuse ja bioloogilise mitmekesisuse tagamisel ning majanduse edendamisel. Väga oluline on juba maast madalast suurendada teadlikkust taimetervisest ning selgitada, mida igaüks saaks ära teha taimede tervise heaks. Räägime seminaril, kuidas saab vähendada ja ära hoida uute karantiinsete taimekahjustajate sissetoomist riiki ning anda oma panus nende võimalikult varajasele avastamisele looduses. Kaugete vahemaade taha levivad need taimekahjustajad just inimese kaasabil – kas kaubavahetusega või siis ka reisikohvris kaasa toodud taimsete suveniiridega. Ülle Metsman ja Birger Ilau Põllumajandus- ja Toiduametist annavad ülevaate, kuidas ja millest rääkida nii lasteaialastele kui kooliõpilastele taimetervise teemast tervikuna ning millised õppematerjalid selle tarvis valminud on. VIII seminar – Elurikkuse tundmaõppimine, loodusvaatlused ja harrastusteadus 31.03 kell 13.00-15.00 Zoomis Lähenev kevad pakub taas rohkelt avastamisrõõmu looduses, leida ja õppida tundma uusi liike, otsida ja kohata juba tuttavaid taimi, loomi, linde, putukaid. Harrastusteadus (kodanikuteadus) on suurepärane võimalus nautida looduses liikumist ja samal ajal panustada elurikkuse uurimisse, kogudes infot paikadest, kuhu teadlased ise alati ei jõua. Seekordsel seminaril räägib harrastusteadusest Tartu loodusmaja õpetaja ja UNESCO ühendkoolide võrgustiku Läänemere Projekti koordinaator Gedy Matisen ja tutvustab Legulust, PlutoF’i, e-Elurikkust ning iNaturalisti, mis kõik võimaldavad ka Eesti õpilastel anda oma vabatahtlik panus teadusesse. Eva-Liisa Orula Eesti Ornitoloogiaühingust tutvustab Suvist aialinnupäevikut, kuhu saab kirja panna kõik kohatud ja pesitsevad linnud, loomavaatlused, tolmeldajad ning fenoloogilised tähelepanekud. Tartu Ülikooli teadlane Tsipe Aavik räägib paljudele juba tuttavast kampaaniast Eesti otsib nurmenukke, mis kutsub üles nurmenukke otsima ja vaatlema. Kõik tegevused sobivad nii lasteaialastele kui kooliõpilastele. Veebiseminar lapsevanematele (ja õpetajatele) – Vabane ohtlikest ainetest oma kodus 27.03 kell 11.00-12.00 Zoom-keskkonnas Ohtlikud ained on meie kodudes üldlevinud: enamik esemeid ja tooteid, mida me kodumajapidamises iga päev kasutame, on oma omadused saanud tootjate poolt teatavate sünteetiliste ainete lisamise tõttu. Kosmeetikatooted säilivad kauem tänu säilitusainetele, plastist toidupakendite pehmuse ja sileduse tagavad plastifikaatorid. Kahjuks on mõned neist ainetest ohtlikud ja kahjulikud meie tervisele ning keskkonnale. Balti Keskkonnafoorumi eksperdid Heli Nõmmsalu ja Kai Klein tutvustavad hiljuti valminud juhendit „Vabane ohtlikest ainetest oma kodus“, milles kirjeldatakse, kuidas vabaneda samm-sammult ohtlikest ainetest oma majapidamises. Heli ja Kai selgitavad, mis üldse on ohtlikud aineid, kus neid leidub ning miks. Samuti annavad nad näpunäiteid, mida otsida, eemaldada ja kuidas asendada, et vältida ohtlikke aineid kodu erinevates ruumides. Suurepärane võimalus alustada kevadkoristust uute teadmistega! VII seminar – Lemmikloom õppeasutuses 2.03 kell 13.00-15.00 Zoom-keskkonnas Seekordne seminar on oma formaadilt eelkõige kogemuste jagamine ja mõtete vahetamine lemmikloomade pidamisest õppeasutuses. Räägime sellest, kas loomapidamine õppeasutuses on üldse hea mõte: kahtlemata on loomade kasutamisel õppetöös emotsionaalne väärtus ja uuringud on näidanud loomade kasu näiteks õpilaste keskendumisvõime parandamisel, aga mida see vahva lemmik endaga lisaks veel kaasa toob. Samuti peab alati ja eeskätt silmas pidama looma (linnu, roomaja, kala) heaolu! Lisaks reguleerivad lemmikute pidamist õppeasutuses ka õigusaktid. Nendel ja mitmetel teistel huvipakkuvatel teemadel kutsume arutlema lemmikloomapidajatest õpetajaid ja ka neid, kes alles plaanivad loomade kaasamist õppetegevustesse. Hellika Landsmann Tallinna Linnavalitsusest räägib õiguslikest raamidest, mis reguleerivad loomade pidamist koolis-lasteaias. Tartu loodusmaja huvikooli õpetaja Tiina Lilleleht tutvustab Tartu loodusmaja loomatoa asukaid, Rakvere eralasteaed Kaur õpetaja Heidi Jakobson jagab nende vahvat kanapidamiskogemust ning Rannamõisa lasteaia õpetajad näitavad, kuidas kulgeb elu koos kitsede ja küülikutega. Seminari alguses teeme ülevaate Rohelise kooli uudistest ning peale seminari on võimalik jääda Zoomi nõu küsima ja arutama RK progammi ellu viimise, rohelipu taotlemise vms teemal. VI seminar – Kalad, säästlik kalandus ja kalafoor.ee Koolitajad: Joonas Plaan (Eestimaa Looduse Fond), Jürgen Karvak (Eestimaa Looduse Fond; TÜ magistrant) Meie toidulaualt leiab palju erinevaid mereande. Paraku ei ole kõigi mereandide olukord igal pool kiita, samuti mõjutavad erinevad püügiviisid ja kasvandused keskkonda. Kalafoor (ehk Fish Guide) on Maailma Looduse Fondi (WWF) ja Eestimaa Looduse Fondi (ELF) koostatud juhend, mis aitab teha keskkonnahoidlikumaid kala- ja mereannivalikuid Eestis. Eestimaa Looduse Fondi säästliku kalanduse ekspert ja Tallinna Ülikooli keskkonnaantropoloog Joonas Plaan räägib, kuidas rääkida nii lasteaialastele kui kooliõpilastele kaladest ja merekeskkonnast tervikuna. Siinkohal räägime nii elusloodusest kui ka veekeskkonna olulisusest meie toidulaual. Tartu Ülikooli magistrant Jürgen Karvat võtab vaatluse alla vooluveekogudega seonduva. Seminari jooksul arutame ja katsetame ka ise erinevaid tegevusi, mida võiks lastega teha. Vaatame üle erinevad mängud ja tegevused, mida saaks kasutada tunnis ning anname põgusa ülevaate materjalidest, kust õpetajad saavad ise inspiratsiooni otsida. Rohelise kooli teemad: elurikkus, meri ja rannik, toit ja tervis V seminar – Energia ja digiprügi Koolitaja: Marek Muiste (Tartu Regiooni Energiaagentuur) 19.01 kell 13.00-15.15 Zoom-keskkonnas, lasteaiad Kuidas rääkida lastele kliimamuutustest? Geoloogiliste ja klimaatiliste muutuste ning liikide kohanemise/väljasuremise mõistmisel tuleb appi kõigile tuntud Jääaja film oma järgedega, kus seiklevad laiskloom, mammut, mõõkhambuline orav jt vahvad tegelased, kes peavad ruumi tegema planeedi uutele asukatele – inimestele. Jääaja järjefilmis (Suur sula) seistakse silmitsi kliimamuutustega ja kohanetakse uute oludega, isegi kui selleks on vaja pisut ujuda. Räägime inimeste energiakasutusest keskkonnaga kohanemisel ja sellega kaasnevatest keskkonnamõjudest. 21.01 kell 15.00-17.15 Zoom-keskkonnas, koolid Energiavarustus on muutunud kõige olulisemaks tehnoloogiliseks tugisüsteemiks, millest sõltub kõikide teiste süsteemide toimimine. Sellega on energiakandjatest saanud meie igapäevasema tarbimise oluline komponent, olgu siis tehiskeskkonna loomisel põhjamaises kliimas või hoopis toidu, riiete ja esmatarbekaupade valmistamises või hoopis digitaalsete teenuste loomisel. Samas on energiakandjate tootmine ja tarbimine muutnud kõige ulatuslikuma keskkonnamõjuga inimtegevuseks, mille mõju ulatub kohalikust elukeskkonnast tervet planeeti hõlmava kliimani. Samuti räägime, kuidas tekivad digijäätmed ja kuidas neid vähendada. Rohelise kooli teemad: energia, prügi, jäätmed Digiprügi kampaania raames valminud Marek Muiste loengu digitaalsest keskkonnajäljest leiab siit. IV seminar – Koolilaste rajakaamerad, Aasta loom õppetegevuses Koolitaja: Helen Arusoo, Tarmo Mikussaar (Koolilaste rajakaamerate projekti ja “Aasta looma” eestvedaja) Aasta looma toimkond koostöös Looduskalendri ja Eesti Jahimeeste Seltsiga kutsub õppeasutusi osalema rajakaamerate projektis, mis tutvustab lastele võimalust jälgida metsaelu vahetult ja avastada läbi rajakaamerasilma looduse ettemääramatus. Rajakaamerad aitavad täiendada loodusõpetuse ja zooloogia tunde, tutvustades eri loomaliike ja linde ehedal ja lastele põneval viisil. Samuti räägime Aasta loomast 2021 ja jagame mõtteid, mida põnevat õpilastega Aasta looma teemadel ette võtta. Rohelise kooli teemad: elurikkus III seminar – Gaia haridus – tervikliku eluviisi alused – NB! toimub Zoomis Koolitajad: Liisa Puusepp, Mihkel Kangur (Tallinna Ülikool) Selle aasta suvel ilmus Gaia hariduse käsiraamat, mis on põgus pilguheit võimalustele, mida pakub Gaia hariduse õppekava. Rohelise kooli teemad: seotud palju teemadega sh. tervis ja heaolu, õueala II seminar – Kompostikast kui õppevahend ja osa jäätmekäitlussüsteemist Kuidas komposteerida kooli- ja lasteaiaõues biojäätmeid nii, et tulemuseks oleks sõmer ja rammus muld? Mida kompostikasti panna ja mida mitte? Biojäätmete sorteerimine ja kompostikasti täitmine võivad olla lõbusad ja õpetlikud tegevused lastele. Aga mitte ainult.. Kompostikastis avaneb ka huvitav mullaelustiku-maailm. Seminaril tutvustamegi võimalusi mullaelustiku õpetamiseks. Koolitaja: Aire Orula, Tartu loodusmaja õpetaja ja programmijuht Seminarid toimusid: Rohelise kooli teemad: elurikkus, õueala, jäätmed I seminar – Elurikkus Looduse tundmine algab kodu ümbrusest: looduse märkamisest ja küsimuste küsimisest. Kuidas vastata laste küsimustele ja kuidas toetada nende loodushuvi jätkamist? Milliseid taimi, loomi, linde, putukaid kohtame linnalooduses? Kuidas liike tunda ja määrata? Mis on vabatahtlik seire ja kuidas seda õpilastega läbi viia? Kuidas leida sisendit ja andmeid õpilaste loov- ja uurimistööde tarbeks? Koolitaja: Uudo Timm, Keskkonnaagentuuri eluslooduse osakonna juhtivpetsialist, zooloog, looduskaitsja ja tuntud teaduse populariseerijaToimunud seminarid 2020/21 õppeaastal
Viimaks ometi on kevad – kaua oodatud, õrnroheline ja linnulaulust rõkkav kevad. Kes on meie sagedasemad aialinnud, kuidas eristada ja ära tunda erinevate lindude häälitsusi? Kutsume õpetajaid hommikustele retkedele, kus linnutundjad jagavad oma tarkust kohatud-kuuldud lindude kohta, mida hiljem õpilastelegi edasi anda.
Gaia hariduse programmi teemad on jagatavad nelja peamise aspekti alla: ökoloogia, sotsiaalsed suhted, majanduslikud suhted ja kultuur, mida on vaja teada ja osata rakendada ükskõik millise jätkusuutlikkusele pürgiva õpetamis- ja elamisviisi korral. Gaia hariduse projektipõhised seostatud õpetamisviisid on kasutatavad nii formaal- kui mitteformaalhariduses lasteaiast ülikoolini ja kindlasti ka elukestvas õppes.
Koolitusel annavad Liisa Puusepp ja Mihkel Kangur ülevaate Gaia hariduse põhiprintsiipidest, väärtusest ja võimalustest, kuidas sellele tuginedes projektipõhist õpet läbi viia. Tutvustame läbi praktiliste tegevuste, kuidas disainida õppetegevust selliselt, et see samaaegselt kannaks endas eesmärki toetada õppija, tema kogukonna ja Maa arengut, hõlmaks kõiki nelja aspekti ning kus õppimine toimuks nii pea, kui ka südame ja käega. Loome ühiselt grupitöödena õppimist toetavad projektid.
28.10 Tallinnas, Tallinna Linnupesa Lasteaia õuealal (Lagle pst 3)
29.10 Tartus, Tartu loodusmaja pargis (Lille 10)
30.10 Pärnus, Pernova Loodusmaja õuealal (Tammsaare pst. 57)
6.11 Rakveres, Rohuaia lasteaias (Posti 29)
11.11 Plastiku teekond – kooliväravast jääkarude ja pingviinideni! Veebiseminaril jälgib auhinnatud loodusfotograaf, dokumentalist ja sukelduja Doug Allan plastikutüki teekonda. Kuidas hoolimatult kooliväravasse poetatud prügi võib lõpetada jääkarupoja kõhus või hoopis pingviinide keskel. Tegemist on Põhja-Iirimaa Roheliste koolide võrgustiku kaheksanda veebiseminariga sarjast Plastiku käsitlemine (osa projektist Hoiame Põhja-Iirimaa ilusana). Veebiseminari sihtrühmaks on 7-11 aastased õpilased. Vaata veebiseminari A Plastic Journey – from Primary Schools to Polar Bears (and Penguins!) Doug Allan 17.11 Valeuudised ja meediakirjaoskus Kuidas tuvastada kliimamuutustega seotud väärinformatsiooni (mis on fakt ja mis on väljamõeldis) ja vandenõusid? Kuna kliimamuutuste teema on avalikkuses jätkuvalt vastuoluline, on meediakirjaoskus valeuudistele reageerimiseks ja oma arvamuse väljendamiseks väga oluline. Veebiseminar annab tööriistad valeuudistele ja kliimamuutuste eitamisele reageerimiseks. Vaata veebiseminari Webinar: Fake News and Media Literacy (With Shout Out UK)Rahvusvahelised veebiseminarid 2020/21 õppeaastal
Toimunud seminarid 2019/20 õppeaastal IV seminar Aasta loom 2020 nahkhiir Hooaja viimane võrgustikuseminar toimus praktilise loodusõppe vormis. Seminaride teemaks oli Aasta loom 2020 nahkhiir ja koos uurija Rauno Kaldaga käidi hilisõhtustel nahkhiireretkedel. III seminar Veebruari lõpus ja märtsi alguses toimunud seminaridel käsitlesime erinevate ressursside kasutamisest haridusasutustes ja jagasime kogemusi, kuidas säästa vett, energiat, paberit jm ressursse ning teha keskkonnasõbralikumaid valikuid ka igapäevastes tegevustes: keskkonnasõbralikud hanked, energiasäästujuhised jm. Tallinna seminaridel andis LED-lampidest ja ekraanidelt kiirguva sinise valguse mõjust silmadele ülevaate silmaarst Delis Linntam. Jagame tema slaide, kust leiab ka soovitused laste silmade tervise hoidmiseks. II seminar Seminari teemaks olid kliimamuutused ning nende käsitlemine koolis ja lasteaias (esinesid Asta Tuusti ja Sander Olo Eesti Loodusmuuseumist). Samuti tutvustasime Suure Taimejahi projekti tegevusi sellel õppeaastal (tutvustas Sirje Aher või Rohelise Kooli koordinaator). Lisaks arutati jooksvaid küsimusi ja tutvuti vastuvõtva haridusasutusega. Keskkonnaministeerium_Toidu_tootmine_lyhike_vers Keskkonnaministeerium_Toidu_tootmine_pikk_vers I seminar Esimese seminari teema oli elurikkus, täpsemalt linnurikkus kooli- ja lasteaiahoovis. Kuna linnud pakuvad aasta läbi palju avastamist, rääkis Riho Kinks sellest, kuidas suurendada kooli või lasteaia ümbruse linnurikkust, milliseid liike sagedamini kohata võime ja milliseid lindudega seotud tegevusi koos õpilastega ette võtta. Juttu tuli talvistest lindudest ja nende toitmisest, pesakastidest ja pesitsustingimuste loomisest kevadel jpm. Programmi koordinaator Eeva Kirsipuu-Vadi tutvustas põhjalikumalt keskkonnaülevaatuse tegemist.
Ingliskeelseid veebiseminare korraldab Foundation for Environmental Education ning need on mõeldud kõikidele rohelise kooli võrgustiku õppeasutustele. Teave ja registreerumine: https://www.ecoschools.global/webinarsToimunud veebiseminaridRahvusvahelised veebiseminarid 2019/20 õppeaastal
Kuupäev
Kellaaeg
Teema, sihtrühm
26.11.2019
16:00
Kuidas käsitleda õppekavas jäätmeteemat? Vaata salvestust siit
10.12.2019
10:00
14.01.2020
16:00
Kuidas koolis, kodus ja kogukonnas kampaaniat läbi viia? Kuidas sotsiaalmeedias oma kampaaniat läbi viia? Vaata salvestust siit
28.01.2020
10:00
11.02.2020
16:00
Kuidas kajastada oma kampaaniat? Eduka loo kirjutamine. Sihtrühm: õpetajad. Vaata salvestust siit
25.02.2020
10:00
10.03.2020
16:00
Ringmajanduse-haridus. Sihtrühm: õpetajad. Vaata salvestust siit
24.03.2020
10:00
7.04.2020
16:00
Projektipõhine õppimine kui 21. sajandi meetod oskuste õpetamisel. Sihtrühm: õpetajajad. Vaata salvestust siit
21.04.2020
10:00
5.05.2020
16:00
Kodanikuaktiivsuse edendamine linnakoolides läbi põllumajanduse õpetamise. Sihtrühm: õpetajajad ja õpilased. Vaata salvestust siit
19.05.2020
10:00
2.06.2020
16:00
Õuesõppe kasu füüsilisele ja vaimsele tervisele. Sihtrühm: õpetajajad
16.06.2020
10:00
Seminaride kohta edastame jooksvalt infot ka rohekooli e-listi, millega liitumiseks kirjutage eeva.kirsipuu-vadi@tartuloodusmaja.ee
Lisainfo: Maris Mägi
Tartu loodusmaja koolitusspetsialist, tel 515 2884, e-mail: maris.magi@tartuloodusmaja.ee