Rohelise kooli aastakonverents 5.-6.06.2023

5.juunil, tähistamaks maailma keskkonnapäeva, tunnustab rahvusvaheline Rohelise kooli programm iga-aastaselt Eesti tublisid keskkonnahoidlikke koole ja lasteaedu, kes pälvivad keskkonnamärgise “Roheline lipp”.

Sel aastal pälvivad oma tubli töö eest tunnustuse 62 lasteaeda ja kooli üle Eesti. Otseülekannet Tallinnas toimuvalt tunnustusürituselt saab jälgida veebis kell 11:00-13:00 ja 14:00-16:30.

Ülekandega saab liituda Worksup platvormil: https://worksup.com/app/#/event/RK2023/

Vaatajad saavad ettekannetele ka küsimusi esitada ja interaktiivselt osaleda ülekande ajal. Kuulama on oodatud kõigi rohekoolide õpetajad, töötajad, õpilased, lapsevanemad ja keskkonnahariduse sõbrad.

Sündmust toetab SA Keskkonnainvesteeringute Keskus, Tallinna linn ja President Kaljulaidi Fond koostöös ettevõtja Janek Pohlaga.

****

I PÄEV, 5.juuni

11.00 Sissejuhatus, päeva juhib Kristo Elias

  • Avasõnad ja tervitused
    Rohelise kooli patroon Kersti Kaljulaid
    Tallinn Euroopa roheline pealinn, abilinnapea Andrei Kante

11.30 “Elurikkus inimese heaks”, Meelis Pärtel, Tartu Ülikooli ökoloogia ja maateaduste instituudi professor

12.00 “Vähemärgatav elurikkus: teadmatusest teadlikkuse poole” Piret Lõhmus, Tartu Ülikooli ökoloogia ja maateaduste instituudi looduskaitsebioloogia kaasprofessor

12.30 “Elurikkus meres. Miks me elurikkust inimestena vajame ja kuidas saame seda ise hoida?” Helen Orav-Kotta, Eesti mereinstituudi mereökoloog, Tallinna 32. Keskkooli keskkonnaõpetuse ja aianduse õpetaja

13.00-14.00 Paus

14.00 Rohekooli aasta kokkuvõte, Maris Mägi
Taimse Teisipäeva programmi tunnustus, Madli Murumaa

14.15-14.45 Paneelarutelu rohekooli õpetajate osalusel “Elurikas lasteaed ja kool – loodusteadmistest tegutsemiseni”

  • Paneelil osalevad:
    Gerli Raudhäiding, Tallinna Lasteaed Vikerkaar arendusjuht
    Teele Raam-Pello, Tallinna Endla Lasteaia õpetaja
    Anton Karavajev, Tallinna Mahtra Põhikooli muutuste juht
    Johanna Martinson, Gustav Adolfi Gümnaasiumi õpilane

15.00 Lippude jagamine I (esmasaajad)

Porkuni Kool, Paide Nurme Kool, Tartu lasteaed Piilupesa, Pärnu Lasteaed Trall, Kohtla-Järve Lasteaed Pääsuke, Pärnu Kuninga Tänava Põhikool, Vasalemma Põhikool, Sindi Lasteaed, Kõpu Põhikooli lasteaed, Tallinna Endla Lasteaed, Tallinna Mardi Lasteaed, Saaremaa Gümnaasium, Sakala Eragümnaasium, Luunja Keskkool

15.15 Maailmamuutjad. Esinevad õpilased Tartu Forseliuse Koolist

15.30 Lippude jagamine II (2. korda saajad)

Tallinna Vormsi lasteaed, Kohila lasteaed Sipsik, Tallinna Padriku lasteaed, Tallinna lasteaed Pääsusilm, Laupa Põhikool, Klooga lasteaed, Pärnu Lasteaed Pöialpoiss, Keila Rukkilille Lasteaed, Muuga Lasteaed, Taime Lasteaed

15.45 Rahvusvaheline tervitus

15.55 Lippude jagamine III (3. ja 4. korda saajad)

3.korda: Tallinna lasteaed Vikerkaar, Viimsi Kool, Tallinna Kullerkupu lasteaed, Nõo lasteaed Krõll, Tallinna Lasnamäe Põhikool, Tartu Anni Lasteaed, Pangapealse lasteaed, Tallinna Õismäe Vene Lütseum, Tartu loodusmaja, Paikuse Lasteaed Seljametsa maja, Tallinna Lehola Lasteaed, Harku Lasteaed, Rakvere Rohuaia lasteaed, Gaia kool, Tallinna Lasteaed Kikas, Tallinna Sõbrakese Lasteaed, Pärnu Kesklinna Lasteaed, Viljandi Huvikool, Laekvere Kool, Tallinna Suur-Pae Lasteaed, Neeme Mudila Lasteaed, Oru Põhikool, Mõniste Kool.

4.korda: Tallinna Kristiine Lasteaed, Tallinna Sikupilli Lasteaed, Tallinna lasteaed Sinilind, Tallinna lasteaed Maasikas, Tallinna Tehnikagümnaasium, Kadrioru Saksa Gümnaasium, Tallinna Mahtra Põhikool, Tallinna Ühisgümnaasium, Tallinna Lepatriinu Lasteaed, Tallinna Linnupesa Lasteaed, Tallinna Mustamäe Reaalgümnaasium, Tallinna Ümera Lasteaed, Tallinna Asunduse Lasteaed, Tallinna Lasteaed Rabarüblik, Tallinna Arbu Lasteaed.

16.30 Päeva lõpetamine

****

II PÄEV, 6.juuni – Õpitubade päev

9.00 Päeva sissejuhatus koos Kristo Eliasega, kes jagab oma lugu roheliseks kasvamisest
9.30 I sessioon (1,5 h)
11.00 Kohvipaus
11.30 II sessioon (1,5 h)
13.00-14.00 Lõunapaus
14.00-15.30 III sessioon (1,5 h)

Õpitoad registreerunutele:

  • MatataLab väljak (Mektory Tehnoloogiakool)

Töötuba, kus lapsed programmeerivad ilma arvutita. MatataLab komplekti abil on võimalik õppida programmeerimist läbi mängulise ja käelise tegevuse. Programmeerimisklotside abil laotakse spetsiaalsele väljakule programm ja selleks, et ülesanne laheneks, peab osaleja iga järgmise sammu ette planeerima. Teeme robotile selgeks, kuidas kordusi kasutades liikuda ning saadud teadmisi kasutades koostame robotile takistusraja läbimise programmi. Samuti õpetame roboti tegema muusikat ja paneme ta tantsima.

  • Aqualibrium – veevõrgu projekteerimine (Mektory Tehnoloogiakool)

Projekteeri, ehita ning katseta – kui optimaalne on Sinu loodud veevõrk? Töötoas anname ülevaate veevõrkude projekteerimisest, ehitamisest ning modelleerimisest. Vaatleme, kuidas tagada, et igast kraanist tuleks igal hetkel piisavalt vett vajalikul survel. Kuidas on võimalik optimaalselt panna tööle võrk, kus on kümneid pumplaid ja tuhandeid kilomeetreid torusid?

Töötoa käigus viime läbi optimaalse veevõrgu projekteerimise võistluse, kus kahe- ja kolmeliikmelistel võistkondadel on vaja planeerida ja ehitada etteantud tingimustele vastav võimalikult optimaalne veevõrk. Katsetuste käigus selgub tõhusaima veevõrgu projekteerinud võistkond. Töötoas saab ülevaate veeinseneriks õppimise võimalustest Tallinna Tehnikaülikoolis ja väljakutsetest veeinseneri tööpõllul.

  • Kartulitega pirnid põlema! (Mektory Tehnoloogiakool)

Kartulipatarei töötoas tutvustatakse võimalusi kartulist elektri tegemiseks: kuidas võimsama pinge jaoks kartuleid omavahel ühendada, et nende abil ka lambid põlema saada ning kõige lõpuks vaadata kui palju oleks võimalik saada energiat siis, kui omavahel ühendavad jõud kõik kartulid. Õpitakse kasutama multimeetrit.

  • Keskkonnateemalised õpiLarp’id (Live Action Roleplaying) ehk rollimängud õppetöö osana
    Ederi Ojasoo

Õpilarp ehk haridusliku sisuga rollimäng on võimalus siduda traditsioonilised õppemeetodid mängulise õppeviisiga. Pedagoogilisest vaatepunktist on rollimängud abiks õppimisele, keskendumisele ja eneseteadlikkusele.

  • Koolilaste rajakaamerad
    Helen Arusoo

Aasta looma toimkond koostöös Looduskalendri ja Eesti Jahimeeste Seltsiga kutsub õppeasutusi osalema rajakaamerate projektis, mis tutvustab lastele võimalust jälgida metsaelu vahetult ja avastada läbi rajakaamerasilma looduse ettemääramatus. Rajakaamerad aitavad täiendada loodusõpetuse ja zooloogia tunde, tutvustades eri loomaliike ja linde ehedal ja lastele põneval viisil.

  • Putukahotelli meisterdamise õpituba
    Urmas Veersalu

Praktilises töötoas laiame vastused küsimusele – kellele ja milleks putukahotelle ehitatakse, millised on putukahotellide (pesilate) uuemad trendid ning mida putukahotellide ehitamisel silmas pidada. Iga osaleja saab endale valmistada lihtsa peopesa suuruse pilliroost putukahotelli, mis oma umbes 100 pesaavaga on optimaalne keskmise suurusega koduaeda. Töötoa juhendajal Urmas Veersalul on 4-aastane kogemus erinevate erinevatest materjalidest putukahotellidega ehitamisega.

  • Lugude jutustamine
    Terje Puistaja

Oleme igapäevaselt seotud erinevate lugudega meie ümber – kas need on meie unistused, üleelamised, erilised hetked, kogemused reisidest, loodusest, lapsepõlvest, argielust. Lugude jutustamine on töötuba jutustamise kontekstis kasutatavatest erinevatest meetoditest, eesmärgiks avastada uusi, loomingulisi võtteid lugude jutustamiseks ja lõimimiseks. Kaasa võtta üks ese, mis omab erilist tähendust teie jaoks. See võib olla midagi, mille olete kas pärinud või mis on kellegi poolt teile valmistatud, midagi, mida olete ise ostnud või leidnud, kingitus või muu ese, mis seondub ühe emotsiooni, loo, juhtumi, mälestuse, kogemusega…

  • Õpiõu. Tigudega tuttavaks
    Anneli Ehlvest Tartu loodusmajast

Õpime tundma Eesti tigude liike ning disainime tigude liikumisraja.
Soodsa ilma korral toimub õpituba õues.

  • Appi, klassis on järv!
    Pille-Riin Pärnsalu Tartu loodusmajast

Veega seotud uuringute läbiviimise aeg kipub jääma õppeaasta jooksul üürikeseks. Seega mudeldame töötoas Peipsi järve näitel läbi vee-uuringud tubastes tingimustes. Iga osaleja saab töötoast kaasa Peipsi järve õpimapi, mis sisaldab mudeldamiseks ning veekogu ääres uuringute tegemiseks vajalikke materjale.

  • Porgandist pesumasin
    Liisgren Pärnsalu Tartu loodusmajast

Õpitoas jagatakse võtteid, kuidas kasutada igapäevaseid esemeid õppetöös loodusõppemängude loomisel. Tutvustatakse ka meetodeid kliimamuutuste teema käsitlemiseks lastega.

  • Vermikomposter – kuidas seda käepäraste vahenditega ehitada?
    Anneli Paas Laupa Põhikoolist

Laupa Põhikooli Rohelise kooli programmi vedaja Anneli Paas ja õpilased tutvustavad, kuidas teha koju/kooli/lasteaeda vermikomposter.

  • Loodusluup – eksootiliste putukate õpituba
    Joosep Sarapuu

Õpitoas on kesksel kohal elusate eksootiliste putukate vaatlemine. Lisaks uuritakse värvikirevaid ja kummalisi prepareeritud putukaid läbi klaasi ja binokulaari suurenduse. Kõige selle käigus tutvutakse putukate välimuslike ja käitumuslike iseärasustega.