läbimõeldud programm
Märgis nr 50

Sihtrühm: 7.–9. klass

Rühma suurus: optimaalne kuni 24 õpilast, maksimaalselt kuni 28 õpilast

Kestus ja aeg: 3 akadeemilist tundi. Eelistatud toimumisaeg oktoober-märts

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass või kohapeal koolis

Lühitutvustus:

Programm pakub võimalust tutvuda erinevate praktiliste tööde, vaatluste ja ülesannete kaudu Läänemere ökosüsteemi, probleemide, kaitse ja elustikuga. 3-4 liikmelistes rühmades töötades läbitakse üheksa erinevat Läänemere teemalist tööpunkti, täites ka töölehte. Tööpunktides analüüsitakse soolsuse mõju elustiku levikule Läänemeres, tutvutakse erinevate Läänemere kaladega ja nende kohastumustega ning eluviisiga. Koostatakse Läänemere elustiku toitumisahelaid ja määratakse selgrootuid; tutvutakse võõrliikide ja nende mõjuga; uuritakse õlireostust ja selle likvideerimise võimalusi; tutvutakse Läänemere hüljestega, Läänemere perioodide ja nende eripäradega. Käsitletakse mikroplasti mõju mereelustikule ja selle vältimise võimalusi. Vaadatakse lühikesi videoklippe erinevatel Läänemere teemadel ja hülgekaamere hooajal jälgitakse hetkeolukorda hallhüljeste koloonias. Arutletakse kliimamuutuse mõju üle Läänemere ökosüsteemile.

läbimõeldud programm
Märgis nr 26

Sihtrühm: gümnaasiumi ja kutsehariduse õpilased, võimalik kohaldada ka teistele kooliastmetele

Rühma suurus: kuni 24 õpilast

Kestus: 3 akadeemilist tundi

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass

 

Lühitutvustus:

Kas oled mõelnud, millist taime metsas tühja kõhu korral suhu pista? Millisest aga suure kaarega mööda minna? Millist kasutada kurguvalu leevendamiseks? Mis taime seemneid toidu kaunistamiseks või niisama snäkina krõbistada? Kuidas ja kus neid koguda pikkadeks pimedateks talvedeks?

Eesmärk: Õpilane mõistab seost looduse ja inimese vahel. Eristab mõisteid söödavad, mürgised ja ravimtaimed ning teab nende mõistete tähendust, samuti tunneb eelpool mainitud gruppide enamlevinud ja kasutatavaid liike. Oskab eristada erinevate toidutaimede seemneid ning teab, kuidas neid kasutada toiduks. Lisaks teab õpilane, kuidas käituda mürgistuse korral, tunneb looduses liikumise hea tava ning rakendab seda oma tegevuses. Läbides programmi õpitakse tundma taimeriigi mitmekesisust ja kasutusvõimalusi ning osatakse selle elluviimiseks kasutada erinevaid abivahendeid.

läbimõeldud programm
Märgis nr 133

Sihtrühm: 9.–12. klass

Rühma suurus: kuni 24 õpilast

Kestus: 3 akadeemilist tundi

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass

 

Lühitutvustus:

Õppeprogrammis osalejad saavad infot ohustatud liikide kaitseks sõlmitud rahvusvahelisest kokkuleppest seoses kaubandusega (Washingtoni konventsioon, CITES). Õpilased läbivad “tollitöötaja kiirkursuse” CITESi erinevate valdkondade osas (lemmikloomakaubandus, jaht, toit, meditsiin, ilu- ja luksustooted jne), seejärel kehastuvad tollitöötajateks.  Praktilise tööna hinnatakse “tollis” reisikottide sisu CITESi kriteeriumide alusel. Kasutuses on reisidelt toodud päris asjad. „Tollitöö“ tulemusi tutvustatakse teistele rühmadele.

Eesmärk: Õpilane teab CITESi eesmärke ja toimimise põhimõtteid, mõistab ja oskab prognoosida enda otsuste tagajärgi ning väärtustab elustiku mitmekesisust ja säästvat eluviisi.

 

läbimõeldud programm
Märgis nr 44

Sihtrühm: 10.–12. klass

Rühma suurus: kuni 24 õpilast

Kestus: 3 akadeemilist tundi

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja

 

Lühitutvustus:

Õppeprogramm tutvustab Tartu loodusmaja näitel hoonetes loodusressursside kasutamist ja nende säästmise võimalusi. Programmi kestel saavad õpilased ülevaate ehitusmaterjalidest (päritolu ja kasutus), energia- ja veeressursside kasutamisest ja säästmisest ning jäätmekäitlusest.

Eesmärk: õpilane mõistab hoonete keskkonnamõju erinevaid aspekte; teab Eesti peamisi energiaallikaid ja nende keskkonnamõju ning mõistab energia säästmise põhjuseid; oskab nimetada taastuvatel ressurssidel põhinevaid energiaallikaid; teab ehitusmaterjalide keskkonnamõju hindamisel elukaare lähenemist, tunneb mõnede ehitusmaterjalide päritolu, kasutus- ja ümbertöötlemisvõimalusi; teab Tartu joogivee päritolu ja vee säästmise võimalusi majapidamises; on tuttav vihmavee kasutamise võimaluste ja
otstarbekusega; teab jäätmete sorteerimise põhimõtteid ja jäätmete edasist teekonda; oskab teha meeskonnatööd.